Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

dr hab. Jarosław Krajka, prof. uczelni

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

 

 

„Czy powinniśmy uczyć się oceniać? O (nie)przydatności narzędzi sztucznej inteligencji w ocenianiu językowym środowisk wielokulturowych”.

 

 

Wraz z rozpowszechnieniem dostępu do sztucznej inteligencji można odnieść wrażenie, że nowe narzędzia wyręczą lub przynajmniej wydatnie wspomogą nauczyciela języka obcego w większości aspektów procesu dydaktycznego. Generowanie tekstów i przykładów, dostosowanie materiałów do innego poziomu językowego czy charakteru odbiorcy to operacje znacząco przyspieszające proces przygotowania do zajęć. Można sobie zadać pytanie, czy sztuczna inteligencja jest w takim samym stopniu przydatna w procesie oceniania, w szczególności przy tworzeniu narzędzi pomiaru i ich adaptacji do potrzeb wielokulturowych środowisk uczniowskich. Próba odpowiedzi na to pytanie zostanie udzielona na podstawie badań nad adekwatnością kulturową testów wygenerowanych w całości lub w części przez narzędzia sztucznej inteligencji.

 

Jarosław Krajka, doktor habilitowany, profesor uczelni i prodziekan Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, w badania nad nauczaniem wspomaganym komputerowo zaangażowany od końca lat 90-tych XX wieku, autor i współautor monografii z zakresu metodyki nauczania języków obcych i komunikacji interkulturowej (Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Monolingualism-Bilingualism-Multilingualism. The Teacher’s Perspective, The Culture of Language Education, Cultural and Social Diversity in Language Teacher Education), najnowsze badania dotyczą wrażliwości kulturowej procesu oceniania językowego (monografia Cultural Sensitivity in Language Assessment Literacy – Between Intercultural Communicative Competence and Translanguaging).