Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

dr hab. Dorota Werbińska, prof. UP

Uniwersytet Pomorski

 

 

„Tożsamość glottodydaktyka na przestrzeni kariery zawodowej: wyzwania, możliwości, kierunki rozwoju”

 

 

Zmienność, niepewność, złożoność, wieloznaczność to wyznaczniki współczesnych czasów, znanych jako era VUCA. W tej rzeczywistości jest mało miejsca na stabilność czy przewidywalność, co niewątpliwie odciska piętno na życiu zawodowym glottodydaktyków. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę, iż wyzwania zawodowe i zasoby, którymi dysponujemy w rozwiązywaniu problemów, zależą od fazy rozwoju zawodowego, w której jesteśmy.

W wystąpieniu Autorka omówi cztery etapy rozwoju zawodowego glottodydaktyków: 1) kandydatów do zawodu, 2) glottodydaktyków w pierwszych latach pracy, 3) glottodydaktyków na etapie stabilizacji zawodowej oraz 4) glottodydaktyków w okresie okołoemerytalnym, wskazując problemy każdej z tych grup oraz sposoby odnalezienia się we współczesnej rzeczywistości. Zostaną również zaprezentowane nowe role zawodowe glottodydaktyków wywodzące się z dokonań psychologii pozytywnej.

 

   Dorota Werbińska jest profesorem Uczelni, kierownikiem Zakładu Lingwistyki Stosowanej w Instytucie Filologii Uniwersytetu Pomorskiego. Pracowała jako nauczycielka liceum, lektorka w Studium Języków Obcych, konsultantka nauczycieli w placówce edukacyjnej i wykładowczyni w Kolegium Języka Angielskiego. Jest ekspertką MEN ds. awansu zawodowego nauczycieli, wiceprezeską Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, przedstawicielką krajową międzynarodowej  organizacji ISATT, zrzeszającej nauczycieli na świecie, członkinią Zarządu prestiżowego czasopisma Teaching and Teacher Education (200 pkt). Ponadto, Dorota Werbińska jest  autorką 6 książek o nauczycielach języków obcych i prawie 100 artykułów i rozdziałów w książkach opublikowanych w kraju i za granicą. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą kształcenia i doskonalenia nauczycieli języków obcych, tożsamości i biografii nauczycieli, których bada z wykorzystaniem różnych rodzajów badań jakościowych.