Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

dr Marek Derenowski, prof. ANS

Wydział Pedagogiczno Artystyczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu

Akademia Nauk Stosowanych w Koninie

 

"W poszukiwaniu równowagi.

Dobrostan nauczyciela: O wyzwaniach, potrzebach i dbaniu o siebie"

 

Współczesna rzeczywistość edukacyjna stawia przed nauczycielami coraz większe wymagania, zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. Presja wyników, dynamiczne zmiany w systemie oświaty, oczekiwania społeczne oraz konieczność stałego rozwoju zawodowego sprawiają, że nauczyciele często doświadczają przeciążenia i wypalenia zawodowego. Celem niniejszej prezentacji jest refleksja nad pojęciem dobrostanu nauczyciela, niezależnie od posiadanego doświadczenia zawodowego, oraz poszukiwanie sposobów na osiągnięcie równowagi między obowiązkami zawodowymi a troską o własne zdrowie psychiczne i emocjonalne. Prezentacja omawia kluczowe wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele w codziennej pracy, identyfikuje ich najważniejsze potrzeby oraz wskazuje praktyczne strategie wspierania dobrostanu – zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym. Szczególną uwagę poświęcono znaczeniu autorefleksji, uważności, wsparcia społecznego oraz kultury organizacyjnej sprzyjającej dobrostanowi. Poszukiwanie równowagi staje się nie tylko warunkiem efektywnego nauczania, lecz także fundamentem satysfakcji z pracy i jakości życia nauczyciela.

 

Marek Derenowski otrzymał stopień naukowy doktora na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od trzydziestu lat jest nauczycielem i wykładowcą akademickim pracującym w Zakładzie Filologii Angielskiej na Wydziale Pedagogiczno Artystycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu i Akademii Nauk Stosowanych w Koninie. Jego główne zainteresowania naukowe związane są z kształceniem młodych nauczycieli, rozwojem zawodowym nauczycieli, miejscem kultury w klasie językowej, a także efektywnymi sposobami rozwijania autonomii uczniowskiej. Jest autorem około 60 publikacji w tym trzech monografii. Ostatnia z nich dotyczyła specyfiki nauczania seniorów.